Tuesday 4 August 2015

PNR: Teaser 2

[ PNR: Teaser 2 - Nasib/ Tinggal Semalam ]
- m/s xx -




“Hoi!

Awak berjalan ke neraka (lembah kemusnahan).”

Si kecil itu terus melangkah ke kawasan kebakaran. Jatuh dan rebah.  Dia kembali bangun,

“Apa gunanya… Apa gunanya aku terus hidup dalam kekalutan ini? Kenapakah aku terkecuali (untuk mati begitu sahaja)?”

Imej budak kecil itu hilang dari pandangan mataku.

Aku berjalan ke arahnya, seolah-olah mencari sesuatu. Satu suara lelaki menegurku dari belakang,

“Hoi!

Awak berjalan ke neraka.”

Langkahku terhenti.

“ Inilah apa yang kau lupa. 
Pada mulanya, aku anggap ia cuma satu kekaguman. 
Namun, jauh di sudut hatiku, ia cuma satu impian. 
Impianku yang kelihatan seperti kemusnahan ini, sepatutnya tidak berlaku. 
Impian seorang pemuda yang mahu menyelamatkan orang lain. 
Impian itu tidak tercapai, malah kehilangan segalanya pada akhirnya. “

Dadaku bersinar. Aku terus melangkah ke hadapan, menghiraukan pemuda di belakangku. Kabus di hadapanku kian berkurangan, menampakkan sebuah puncak yang tertanam di atasnya sebuah pedang.

“Walaupun kehidupan itu (palsu), ibarat sebuah mesin?” soal pemuda di belakangku.

“Ya, meskipun kehidupan itu mengalir dengan hiprokrasi.”

Dengan tangan kananku, aku memaut pemegang pedang itu. Ia membara, seolah mempunyai nyawa.

“Aku akan terus berusaha untuk menjadi seorang juara keadilan.” sambungku.

Dengan sekali nafas, aku menarik keluar pedang itu dari gengaman bumi. Kabus mula bersurai, langit terus bercahaya. Keadaan sekeliling kembali seperti biasa.

“Oh, begitu rupanya. Penyarung pedang (Saber).”

Satu rekaan asli tercipta dari kekuatan diri. Memori antara Tuan dan Hamba.

“Pautan kepada Saber yang ditanam ke dalam diri kita; untuk menyelamatkan nyawa kita. 
Ia adalah relik suci, bukan sesuatu yang diseru. 
Walaupun kontrak (antara dia dan Hambanya) terputus, ia terus menjaganya.”

“Badanku…”

“Tak guna..”

Luka di belakang badanku kembali pulih. Seolah ia dijahit kembali. “.. diperbuat daripada bilahan.”

Archer sedar, ia petanda buruk baginya. Dia mencampakkan dua bilah pegang, dalam penuh kelajuan, ke arahku.

Sedang kedua-duanya mendekatiku, udara semakin panas. Masa terhenti. Seolah ruang masa memberiku peluang kedua.

“ Aku tak akan dikalahkan oleh kau!”

Dua cahaya biru meneras ke hadapan dan membalas serangan kedua bilah itu. Terpantulnya ia ke tepi.

“Aku tak kisah kalah kepada seseorang, tapi aku tak akan dibantai oleh diriku sendiri.” Laungku

(bersambung)

----------------------

Dipetik daripada skrip asal "Fate/ Stay Night"

HN
4.8.15

No comments:

Post a Comment

Terima kasih. Thank you. :)