Saturday 4 April 2015

DBE #10

[ DBE #10/ DKYB #341 ]
 
AKU, DAPUR & KEM MITHALI
 
"Kenapa kebun Pak Chong yang tumbuh subur, bukan Pak Haji? Walaupun hakikatnya, Pak Haji seorang yang beriman, solat tak tinggal, zikir tak henti.
 
Sebab Allah sudah berikan manual, dalam bentuk kajian. Ilmuwan Islam dan bukan Islam, di masa lalu, telah mengkaji dan menghasilkan Apa yang kita namakan; teori, hukum, langkah, cara. Jadi, kita kenalah ikut manual, baru ada hasil, dengan izin-Nya." Suara penceramah menjadi halwa telinga.
 
Di penjuru Dewan makan itu, sebuah speaker hitam menjadi latar bunyi dan medium kami, yang berada di sebalik kepanasan oven, kekenyalan daging ayam, kemanisan camca teh, kekurangan pengalaman; menjadi AJK Dapur.

Benar, bukan mudah kerjanya. Di saat peserta melaksanakan aktiviti, kami berhempas pulas menyediakan makanan. Ada kalanya terlebih-kurang kuantiti, ada juga saat tersalah arahan, malah ada juga masa kami kelam kabut.

Namun, di sebalik kepenatan dan usaha, kami belajar sesuatu. Bukan mudah untuk penuhi expectation orang. Tak semua orang boleh makan pedas, masam manis. Ada yang alergik pada udang Dan sotong. Ada yang kena makan dua pinggan baru kenyang.

Pendek kata: Tak semestinya kena jadi peserta kem untuk belajar ilmu.

Terima kasih kepada Ustaz Hasrizal Atas perkongsian ilmu, Warga Kem Mithali 2015 Atas penglibatan dan kerjasama, serta AJK dan sukarelawan yang sudi meluangkan masa dan tenaga untuk menjayakan program ini.

Saya? Saya cuma seorang pemerhati, yang merekod perkara rawak yang berlaku di sekeliling Saya di dalam nota saya.

Saya namakan ia 'Diari Rawak- Diari Budak Engineer'

6.4.15
Grange-Over-Sands, Lake District, UK
HN

No comments:

Post a Comment

Terima kasih. Thank you. :)