Thursday 3 March 2016

DKYB' #026

[ DKYB' #026: Hari itu ]

"Salam bro. Boleh tulis artikel itu dalam BM tak? Senang sikit saya nak baca sampai habis. :) "
Atas permintaan, saya tulis artikel tersebut dalam Bahasa Melayu.

Kenapa dalam Bahasa Melayu?
1. Sebab ia lingua franca (Khamis, 2012)
2. Sebab ia bahasa ibunda diri dan bahasa kebangsaan/ rasmi di Malaysia.

-----------
Hari itu.
Hari inilah harinya (yang ditunggu-tunggu).

Hari yang penuh bermakna, bagi mereka yang menyimpan (memori) di dalam hati mereka atau memaparkan dengan riak wajah mereka. Hari di mana saluran berita (di media sosial) dipenuhi dengan pos-pos yang menyentuh jiwa, twit yang sarat dengan 'hastag' dan sudah tentu, ceritera kejayaan seseorang meskipun dia berdepan dengan kesusahan.

(Kejayaan) bergantung daripada beberapa faktor, walau sebanyak manapun usaha yang dicurahkan seseorang. Antaranya: kesihatan, nasib, rahmat (berkat), strategi, teknik dan kecerdasan.

Dari kepantasan reriang berbisik di subuh hari hinggalah kegelapan di tengah malam, kita membaca, mempelajari, memahami dan mengguna pakai (ramai yang terlepas pandang langkah yang terakhir sekali ini) pengetahuan yang kita perolehi.

Seseorang mungkin menjadi pandai belaka, tetapi mementingkan diri sendiri. Seseorang yang lain mungkin tidak bernasib baik tetapi masih tenang dan berbaik kepada orang lain.

Semuanya tentang pemikiran dan mentaliti. Sebagai contoh, seorang Asia tipikal, di mana markahnya ialah 90, dianggap sebagai 'masih tidak mencukupi. Atau, merudumnya 'lengkungan berbentuk loceng' atas sebab penyeragaman keputusan keseluruhan.

Marilah kita mengingatkan diri kita bahawa perjalanan untuk menebus diri sendiri untuk mendapatkan hasil yang terbaik, di dunia dan akhirat, tidak pernah berakhir. Malah, ini hanyalah satu permulaan.

Hakikat bahawa anda, calon-calon yang masih hidup satu peperiksaan kebangsaan, menerima keputusan pada hari tersebut, adalah satu pencapaian yang luar biasa. Ini bukan pengakhiran, saya ulangi.
Akhir sekali, bagi mereka yang mendapat apa yang mereka hajati, tahniah! Untuk mereka yang menempuhi musibah dan kesedihan, jangan bimbang dan risau. Anda sedang diuji-Nya pada masa ini. Percayailah diri sendiri dan bertenang.

"Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan,Bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan." [QS 94: 5-6]

Terdapat kelibat cahaya harapan di sebalik langit tanpa bintang.

HN

Rujukan:
1. Khamis, R. Bahasa Melayu: Cabaran dan Pengaruh Persekitaran, Dewan Bahasa, Mac 2012.
2. Allah SWT, Al-Quran Karim, Surah 94 (As-Sharh), Ayat 5-6

BGM:
1. A Way of Life (The Last Samurai-Hans Zimmer)

#spm2015 #harikeputusan #sekolahatasbukit #SMK #SAM #SBPI #SMJK #Maahad

No comments:

Post a Comment

Terima kasih. Thank you. :)